Thursday, August 18, 2016

Wasiat (Hutang)

Baru2 ni..memang terasa nak setelkan hal2 berkaitan dengan kematian..
Sebab kita tak tau kan bila kita akan menghadapinya..
Mungkin kejap lagi..mungkin malam karang..mungkin esok lusa..
Bukanlah bermakna aku mendoakan nak mati cepat ataupun aku suka..
Cuma biarlah sentiasa dalam keadaan yang bersedia dan sentiasa beringat.. inshaaAllah..

So, minggu lepas ada la gak panggil orang Amanah Raya untuk mendapatkan penerangan lanjut..
Apa servis yang depa cover untuk buat wasiat ni.. Salah satunya..tolong uruskan harta2 si mati dengan membayar hutang2 si mati sebelum harta dibahagikan..

Maklumlah, aku bukannye reti sangat.. tapi still nak tahu dan nak buat sesuatu berkenaan dengan perkara ni..terutamanya perihal hutang.. sebab kalau kita mati dalam keadaan yang baik pun (husnul khatimah) tetapi dengan berhutang walaupun sikit sangat jumlahnya.. nak masuk syurga pun takleh..

“Semua dosa orang yang mati syahid akan diampuni kecuali hutang.” (HR. Muslim no. 1886)

“Barangsiapa yang ruhnya terpisah dari jasadnya dan dia terbebas dari tiga hal: [1] sombong, [2] ghulul (khianat), dan [3] hutang, maka dia akan masuk syurga.” (HR. Ibnu Majah no. 2412. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadits ini shohih)

Scary kan? Orang syahid pun kalau mati berhutang tak dapat masuk syurga tuh. Sedangkan syahid ni lah idaman yang sangat didambakan sebab dapat pelbagai keistimewaan yang sangat2 best berbanding dengan mati secara biasa. Wallahualam.

“Allah akan bersama (memberi pertolongan pada) orang yang berhutang (yang ingin melunasi hutangnya) sampai dia melunasi hutang tersebut selama hutang tersebut bukanlah sesuatu yang dilarang oleh Allah.” (HR. Ibnu Majah no. 2400. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadits ini shohih)

Moga kalau aku mati nanti, aku berharap sangat2, waris atau sesapa yang menguruskan hartaku ini akan tolong bayakan hutang (kalau ada at that point of time) yang berbaki untukku. Moga Allah permudahkan untuk kita semua untuk kurangkan aktiviti berhutang dan dapat melunaskannya sesegera yang mungkin. Aameen ya Rabb.

*tiba2 teringat puasa belum abis ganti lagi..so kene start posa balik lagi ni..lagi 3 hari.. T___T

No comments:

Post a Comment