Monday, August 22, 2016

Wasiat (Faraidh & Hibbah)

Sambungan daripada post lepas. Antara servis2 Amanah Raya untuk buat wasiat pada masa skang ini adalah seperti berikut:

1) RM371 - First time fee nak buat wasiat
2) RM53 - Fee untuk nak update wasiat lepas tu
3) 2% daripada keseluruhan aset si mati untuk menguruskan pembahagian aset kepada waris si mati

Basically, kebagusannya ada wasiat ni adalah untuk bersedeqah/hibbah. Nilai maksima yang dibolehkan untuk hibbah adalah satu pertiga dari keseluhuran aset.

Contohnya, jika keseluruhan aset yang ditinggalkan si mati=RM1.1juta.

1) Kalau ada hutang, baya dulu hutang, contohnya hutang=RM0.1juta, so tinggal RM1juta.
2) Lepas tu baya 2% fee untuk pengurusan pembahagian aset kepada Amanah Raya, so RM1juta tolak RM0.02juta, so tinggal RM0.98juta.
3) Kalau ada hibbah, RM0.33juta je yang bole dihibbahkan ke orang/organisasi lain.
4) Selebihnya haruslah dibahagikan mengikut faraidh ke waris2, yakni ahli2 keluarga yang sepatutnya.

Kalau kita yang takde wasiat pun takpe..tapi keseluruhan aset akan difaraidhkan ke ahli2 keluarga yang terlibat. Cuma inilah cara nak menyenangkan pengurusan aset dengan perlantikan wasi dan juga tanpa waris2 bersusah payah nak uruskan sendiri.

Sambil tu tanya juga bagaimana pecahan harta dalam konteks aku sendiri. Berikut adalah pecahannya..

1/6 Mak aku
1/6 Abah aku
1/4 Suami aku
1/2 Anak perempuan aku

Betul ke tak pengiraan..kene rujuk yang pakar.. Aku just jot down je apa yang orang Amanah Raya ni cakap.. Wallahualam.. Boleh jugak rujuk calculator faraidh ni.. Moga bermanfaat..

http://faraid.usm.my/msl/default.html

http://www.inheritancecalculator.net/

No comments:

Post a Comment